لردگان درمسیرپیشرفت
لردگان درمسیرپیشرفت
لردگان درمسیرپیشرفت 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان لردگان درمسیرپیشرفت و آدرس lordeganandbaghanar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





“برم” یکی از چشمه های مشهور و پرآب سرزمین بختیاری است که در کنار قلعه ای باستانی و مربوط به لر بزرگ در مرکز شهر لردگان؛ جنوبی ترین شهر چهار محال و بختیاری از دل زمین جوشیده و ماندگاری لردگان به عنوان مرکز داد و ستد روستائیان و عشایر منطقه را در دل تاریخ کهن بختیاری رغم زده است.

این چشمه با متوسط دبی آب ۲۴۰۰ لیتر در ثانیه یکی از سرشاخه‌های کارون بزرگ به شمار می‌‌رود که حتی در بحران خشکسالی و کاهش آبدهی چند سال اخیر اکثر چشمه های منطقه، باز هم هرگز دبی اش از ۱۶۷۰ لیتر بر ثانیه کمتر نشده و در حال حاضر حیات بیش از دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی و شالیزار‌های لردگان، مدیون جوشش های آن است.

چشمه برم علاوه بر آبدهی بالا و دائمی اش، به دلیل چشم‌اندازهای جذاب و برکه‌ی پرآبی که آفریده، ظرفیت گردشگری کم نظیری را در شهر لردگان ایجاد کرده است. کم توجهی مسئولان شهر لردگان و انباشت زباله های فراوان در این برکه، همواره اسباب نگرانی دوستداران و فعالان محیط زیست منطقه را فراهم کرده که نشان از کم توجه ای مدیران شهری لردگان دارد! در حالی که تنها کافی بود شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی دستی بر سر و گوش این قطب گردشگری می کشیدند تا جذابیت های گردشگری اش دوباره خودنمایی می کردند.


اما به جای این اقدام حیاتی و کم هزینه، اخیرا” سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی با همکاری شهرداری لردگان قصد دارند با سنگ چین نمودن اطراف برکه ی این چشمه، از وسعت و حجم آن برکه جوشان کم کنند تا با بالا آمدن سطح آب بر زیبایی و جذابیتهای دیداری آن بیافزایند. این سنگ چینی به وسیله سنگ های بزرگ وبه صورت نواری به عرض ۳ متر در اطراف برکه در حال انجام است.

برخی از مردم دوستدار محیط زیست لردگان و تعدادی از کشاورزان بر این باورند که این گونه دست کاری نمودن ها، بدون مطالعه و کار کارشناسی شده بوده و شیوه ی سنگ چینی که با صخره سنگ های بزرگ و به بهانه محدود کردن برکه به منظور افزایش سطح آب برکه و محوطه سازی چشمه برم صورت می گیرد سبب کور شدن ورودی های برکه و کاهش آبدهی آن و وارد آمدن خسارت به اراضی کشاورزی و شالیزار‌های پائین دست خواهد شد. بر همین بنیاد برخی دوستداران محیط زیست و تعدادی از کشاورزان منطقه با امضاء تومار به فرمانداری و شهرداری لردگان مراجعه کرده و این عملیات سنگ چینی را غیر کارشناسی دانسته و خواستار توقف ادامه عملیات شده اند.

تصاویری که ملاحظه می کنید مربوط به این عملیات سنگ چینی است که نگرانی های زیادی را برای علاقه مندان به محیط زیست و کشاورزان منطقه ایجاد کرده است.

انتظار می رود مسئولان شهری لردگان با حساسیت بیشتری نسبت به این دست کاری غیر متعارف برخورد کنند و با بهره گیری از دانش متخصصان و مشاوران ذیصلاح امور آب و محیط زیست؛ پس از حصول اطمینان از صحت و دقت مطالعات زیست محیطی و عدم ورود خسارت به این چشمه کم همتا؛ با اخذ نظر موافق دستگاه های زیربط دستور ادامه عملیات را صادر نمایند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 9 بهمن 1393برچسب:نگرانی مردم لردگون نسبت به چشمه برم لردگان, ] [ 10:46 ] [ محمدفتاحی میلاسی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 50
بازدید ماه : 114
بازدید کل : 1874
تعداد مطالب : 20
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

قالب وبلاگ
گالری عکس

چت روم
دریافت همین آهنگ